lördag 15 augusti 2009


De här fina löven har min dotter C stickat , hon var med kompisar i stan på "kulturfestivalen" och där fanns det ett "sticktält" med stickor ,garn och glada tanter ( i din ålder mamma , det bara måste varit en komplimang för roligt hade de haft ) hon har stickat ett löv nu på morgonen och jag har försökt skriva ner hur hon gjorde , så här kommer en beskrivning ;
Lägg upp 3 maskor på strumpstickor , sticka ett rät varv vänd sen inte på stickorna utan dra maskorna till andra änden på stickan och fortsätt att sticka slätstickning. på så sätt blir det du stickar runt = skaftet.
Sticka så långt som du vill att skaftet ska vara.
¤vänd inte på arbetet , nu ska du sticka som vanligt fram och tillbaka.
¤sticka 1r , 1 omslag ,1 rät , 1 omslag , 1 rät = 5m
¤sticka alla 5 m avigt
¤sticka 2r , 1 omslag , 1 r , 1 omslag , 2 r
¤ sticka alla 7m avigt ¤ sticka nu 3r , 1 omslag , 1 r , 1 omslag , 3 r ¤ sticka alla 9 m avigt ¤ sticka 4r , 1 omslag , 1 r , 1 omslag, 4r ¤ sticka alla 11 maskor avigt ¤nu ska det börjas maskas av genom att du lyfter första maskan stickar 1 r tar den lyfta maskan över den stickade maskan sticka 7 r maskor och sticka ihop de 2 sista maskorna till 1 ¤alla maskorna avigt ¤ fortsätt att minska på varje rät varv och det aviga varvet stickar du bara aviga maskor tills 3 maskor återstår ¤ då lyfter du den första maskan ,stickar ihop de 2 sista och drar sen den lyfta maskan över den sista maskan = 1 m kvar . Dra igenom tråden . Det är lättplätt :) och jag vet vad jag ska göra med hennes vackra löv ... och jag får skynda mig för hon stickar löv på löv på löv här hemma :)

Inga kommentarer: