onsdag 11 mars 2009

Cheesecake


Ännu ett boktips :-) I den här boken så finns det en beskrivning på en jätte lätt necessär ;-) Den är skriven utav Annie Eikenes . Det är mitt i veckan och jag kan tipsa er om ett jätte gott recept på cheesecake :-D lagom till helgen .
Det är för 8 personer och du behöver; 4ägg 2 dl strösocker 200g philadelphiaost 4dl grädde 150g digestive kex 150g chocolate chip cookies. Du gör så här ; Dela äggulor från vitor. Vispa gulor och socker och blanda med philadelphiaosten. Vispa grädden fluffig. Vispa vitorna till ett vitt skum och blanda med gulor och grädden. Krossa kex och kakor och varva med smeten i en gratängform. Jag brukar också hacka mandel och choklad och blanda med :-) Frys smeten i ca 4 timmar så är den halv fryst innan servering . Och den är SÅ god !
Just nu så håller jag på med att pyssla med fler ögonmasker och de här syr jag alla för hand så det tar lite längre tid. Har också hittat ett kjolmönster i "Allt om handarbete" men jag tänkte att jag skulle ta och mixa det med ett annat mönster jag hittat i "Ottobre Women" . Storlekarna i "Allt om handarbete" stämmer oftast så dåligt , det är ungefär som att köpa kläder på H&M för mig , vilket alltid slutar med illa passform... Bläddrar som en tok i "Stoff och stil" katalogen och är uppe i astronomiska summor för allt som jag vill ha ;-) så nu är det till att titta på det som jag verkligen behöver köpa ( sådana där tråk saker som tråd och resår .. ) och se om det blir pengar över till annat

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förväntar mig cheesecake vid nästa besök ;-). Låter ju riktigt mumsigt :-D.

Libe sa...

:-D okej, jag fixar och jag lovar dig att smaskigt blir det. Vi brukar göra dubbelsats , alltså 16 portioner ... *harkel* och det tar slut på 2 dagar *suckar*